^
  • Praktisk information

Praktisk information

Bonuspoäng
De flesta flygbolag har idag ett eller flera bonusprogram. Utgångspunkten är att anmälan till och information om bonusprogrammen är en sak mellan den enskilde resenären och flygbolaget. Vi rekommenderar att du checkar hos flygbolaget om det är möjligt att samla bonuspoäng vid din resa. Kom ihåg att alltid spara boardingkorten då de är det enda beviset på flygresan om du inte har fått rätt antal bonuspoäng registrerat. MyPlanet har ingen kontroll över vilka biljetter/priser/bokningsklasser som ger bonuspoäng, detta ligger utanför vår kontroll. Vi ber dig kontakta ditt flygbolag för bonusfrågor.

Måltider på flygresan
Du har möjlighet att beställa vegetarisk mat, mat för diabetiker, speciell mat till barn eller bebisar. Alla dessa tjänster är gratis men det är viktigt att vi får besked så tidigt som möjligt. Det är för sent att göra det vid check in.

Det är viktigt att veta att flygbolaget inte är ålagda att erbjuda alla typer av 'allergimåltider'. Har du en mycket allvarlig allergi ber vi dig kontakta flygbolaget för konsultation.

Seating
MyPlanets personal hjälper till med att boka platser ombord i den mån flygbolagen tillåter det. Flertalet bolag tillåter seating via sina egna hemsidor medan andra bolag tillåter resebyrån att seata. Flygbolag som tar betalt för seating på sin egen hemsida är bl.a British Airways. Flygbolag som resebyrån kan seata är bl.a SAS, Lufthansa, Singapore Airlines och QANTAS. Detta kan dock ändras med kort varsel. Tala med din säljare för ytterligare information.

Inreseformulär
Passagerare till Australien, Nya Zeeland, Kanada och USA får under flygresan utdelat ett inreseformulär på engelska som ska fyllas i och skrivas under. Detta utfyllda formulär lämnas sedan i tullen. Om du menar att du själv inte kan fylla i formuläret så kan kabinpersonalen hjälpa dig. 

Ändring av resan
Om du vill ändra ditt hemresedatum ber vi dig att kontakta flygbolaget i det aktuella land så länge att din biljett tillåter ändringar. Avgift för ändringarna kan tillkomma.

Dubbelkolla avresetiderna
Det är resenärens ansvar att hålla sig orienterad om eventuella ändringar för hemresans tidpunkt. Om man mot förmodan inte gör detta och flygtiden ändrats kan du tvingas köpa ny biljett. Det är alltid kundens ansvar att kontrollera avgångtiderna.

Ändring av hemresa - kom ihåg försäkringen!
Om du förlänger din resa kom ihåg att även förlänga din reseförsäkring. Kontakta MyPlanet eller låt din familj beställa och betala förlängningen av försäkringen innan den upphör.

Bagage

Vikt och storlek
Det är stor variation mellan de olika flygbolagen på hur mycket bagage resenärerna tillåts ta med. Därför är det viktigt att du kontaktar MyPlanet för att höra hur mycket bagage du få ta med dig till just din destination.

Läs mer om de olika flygbolagens regler på www.seatguru.com eller respektive flygbolags hemsida 

Märkning av bagage
Utfyll vänligast de adresslappar som du får tillsänt och sätt fast dessa på varje del av ditt bagage. Skriv namn, adress och lägg både i bagaget och sätt fast på utsidan. Ta bort alla gamla bagagelappar. Det underlättar för personalen som sorterar bagaget på flygplatsen.

Lås inte ditt bagage till USA
Ditt bagage får aldrig vara låst på resor till eller via USA då det ska vara tillgängligt för säkerhetskontroll av de amerikanska myndigheterna. Om det blir skador på bagaget under en sådan kontroll är dessa som utgångspunkt täckta av Europeiska Reseförsäkring, liksom vid eventuell stöld från olåst bagage. Det gäller under förutsättning att resenären har ett bagageskydd i försäkringen.

Specialbagage
Om du tar med speciellt bagage (t.ex. golfklubbor, surfutrustning, fiskespön, gevär, osv.) som inte faller inom ramen för vanligt bagage är det viktigt att MyPlanet får besked i god tid innan avresa då det finns speciella bagageregler för de olika flygbolagen.

Borttappat bagage
Om ditt bagage försvinner eller blir skadat under resan ber vi dig rapportera det till avdelningen för förlorat bagage på den aktuella flygplatsen, innan ni lämnar flygplatsen.

Pass- och visum
Det är viktigt att du i god tid före avresa kontrollerar vad som gäller i fråga om visum och pass för det eller de resmål du kommer att besöka. Observera att det i vissa fall kan krävas visum även vid mellanlandning i ett land.

På www.visumservice.sewww.cometconsular.se eller www.viseringscentralen.se kan du kontrollera om du behöver visum för din resa.

Dessa tjänster tillhandahålls av andra företag än MyPlanet och vi ansvarar inte för den information som lämnas där. Om du är osäker bör du kontrollera med respektive lands ambassad.

Du som köper paketresa genom MyPlanet får information om vad som gäller för just din resa angående den resrutt som är bokad genom MyPlanet.

För Australien gäller alltid visum och ett pass som är giltigt minst 1 månad efter hemkomst. För Nya Zeeland skall passet vara giltigt minst 3 månader efter hemskomst och för Asien gäller att passet är giltigt i minst 6 månader efter hemkomst.