^
  • Med Qantas London till Perth nonstop

Med Qantas London till Perth nonstop

25 mars 2018 skrev Qantas Airways historia när man lyfte från London Heathrow Airport med slutdestination Perth, Australien. Vanligtvis går dessa flighter antingen via städer som Dubai och Doha i Mellanöstern, eller flygplatser som Singapore, Hongkong eller Bangkok i Asien. Men i detta fallet är det nonstop till det stora landet Down Under som gäller. Många gånger rynkar folk på näsan när man talar om en flight på över 16 timmar, men med bra förberedelser går det bra och blir det absolut snabbaste sättet att nå den australiensiska kontinenten.

Fakta om flighten:

  • Sträckan är 14.498 km lång
  • Normal flygtid beräknas till 16,5 tim till Australien (+1 timme från Australien)
  • Flygplanstyp: Boeing 787-9 Dreamliner (världens längsta Dreamliner-flight)
  • Ombord finns tre klasser: 166 platser i Economy, 28 i Premium Economy och 42 i Business Class

Qantas London Lounge

Jag hade tur, som man oftast inte har, att bli uppgraderad till Qantas nya Business Class. Det gav mig inte bara en skönare flygresa, jag fick samtidigt chans att besöka deras helt nyöppnade lounge i Terminal 3 på Heathrow Airport. Loungen är placerad i området, B-area, där flera andra flygbolag har sina lounger. Efter att ha passerat säkerhetskontrollen mellan Terminal 5 och 3 insåg jag att jag hade nästan 4 timmar innan flyget skulle avgå och att nu fanns chans att både äta frukost och utforska Qantas nya lounge (nej shopping på flygplats är inte min starka sida).

Loungen är uppdelad i olika zoner. En nedre våning med servering av varm mat och dryck samt en övre med en lättare meny och en bar. Loungens interiör går i varma, ljusa toner kombinerat med möbler i något mörkare färger. Detta är en snygg och stilig lounge där jag tycker man lyckats få ner ljudnivån, som ibland kan vara hög på flygplatser, kombinerat med en avslappnad känsla. Intrycket är positivt.

Loungens faciliteter:

  • Öppet 08:00 - 21:15
  • Servering av varm mat
  • Vatten, läsk, vin, öl och flertalet spritsorter
  • Bar med stort urval av gin samt baristaservice
  • Duschar och toaletter
  • Internet, både trådlöst och uppkopplat

Om den nedre våningen är mer för dig som skall äta så är den övre våningen i annan stil. Här förändras känslan av intimitet till en mer öppen och ännu ljusare miljö. Den stora, centralt belägna baren med sitt breda urval av olika sorters gin (och självklart andra sorters drycker samt kaffe), bjuder in till att socialisera sig med andra resenärer. Med gott om platser känns loungen aldrig trång och vill du ta en dusch innan den långa flighten är det bara att säga till så blir du visad till duscharna. Vet du att du har ont om tid, boka detta redan när du visar upp ditt boardingkort på väg in i loungen. Förutom bar och duschar finns här också en alltid uppställd frukostmeny/lättare meny med tillhörande juicer, vatten, kaffe/te för dig som inte är speciellt hungrig men ändå lite sugen på något. 

Boarding

Tiden går fort när man kan sitta och jobba ostört i loungen. Ca 1 timme innan ombordstigning lämnar jag för att bege mig till gaten. Som alltid hos Qantas bemöts man med australiensisk gästvänlighet, glada miner och skratt innan jag slår mig ner i väntan på boarding. Ca 45 min innan avgång startar prioriterad boarding för passagerare i Business Class och familjer som reser med mindre barn och jag väljer att hellre sätta mig ombord än att vänta, jag har ju trots allt blivit uppgraderad och vill njuta av varje minut.....

Qantas nya Business Class

Vid ombordstigning har jag alltså lyxen att gå till vänster och jag visas till min plats, 7A. Känslan ombord ett plan som endast har varit i trafik i två månader är rätt skön, allt känns nytt och fräscht. Kabinpersonalen frågar om de skall ta min kavaj, bjuder på ett glas valfri dryck (jo, det blev ett glas champagne...) innan jag slår mig ner i det nya Business Class-sätet. För er som tidigare rest i Business Class med Qantas Airbus A380, så är detta ett stort lyft. Den äldre produkten på A380 är fortfarande en bra produkt men känslan här är mer intim och du kan välja om du vill vara social eller mer privat. På Qantas Boeing 787 är säteskonfigurationen i Business Class 1-2-1 (något jag föredrar), och innebär singelstolar vid fönstren och två platser i mitten. Reser du ensam rekommenderar jag raderna 1,3,5,7 osv då dessa fönsterplatser har närmare till fönstret och stolen är avskärmad mot gången. Raderna 2,4,6 osv är mer öppna och känns inte lika privat. Framför dig har du i Business Class, en 15,5" helt ny skärm som är den bästa jag testat än så länge. Borta är dassiga färger och dålig touch-screen, här är det som att sitta hemma och titta på tv och skärmen svarar direkt när jag bläddrar i det digra menyutbudet. Här finns 100-tals filmer i alla kategorier, från barnfilmer till de senaste storsäljarna på bio, något för alla. Vill du inte se film finns här självklart serier, 1000-tals musikartister eller spel för den yngre generationen. Förvaringsmässigt är det också ett lyft. Här finns plats för laptop, mobiltelefoner, skor och andra saker du behöver framme under flightens gång. Laddning med USB eller via adapter (110v) för laptop finns självklart i varje stol. Ny punktbelysning gör att du kan ha läslampa igång utan att störa övriga i kabinen. Överlag en mycket behaglig stol som påminner en hel del om SAS nya stol på interkontinentala flyg, dock tycker jag denna har betydligt bättre förvaring.

Vi lämnar marken och Heathrow och några minuter senare släcks skylten för säkerhetsbältet. Personalen ombord börjar genast förbereda för servering och frågar ytterligare en gång om man vill ha något att dricka. Jag väljer denna gång vatten och juice, för att hålla den så viktiga vätskenivån i balans. Jag vet ju ännu inte hur min kropp påverkas av 16 timmar i luften. Jag byter om till Qantas berömda pyjamas (ja, man får en pyjamas i Business Class) innan jag väljer att surfa runt bland det stora utbudet av filmer. Efter en timme startar så serveringen med fördrink och lite snacks (inga jordnötter). Jag pratar lite med personalen om hur det känns att jobba på en utav världens längsta flighter och känslan var att de var stolta över att skriva historia då inget annat flygbolag flyger direkt mellan Europa och Australien. Känslan ombord är avslappnad och trivsam. Personalen är trevlig och bjuder hela tiden på sig själva, och den den australiensiska mentaliteten gör sig hela tiden påmind.

Förrätt:

Huvudrätt: 

Till förrätt serveras en lättare sallad med tillbehör och bröd. Dukningen är enkel men trevlig och jag inser ganska snart att dessa 16 timmar kommer gå ganska smidigt. Till huvudrätt en klassisk australisk barramundi (fisk) med broccolini och ärtor. Till det ett glas gott Sauvignon Blanc från Western Australia. Efter en stor måltid valde jag en enkel glasskompott till efterrätt innan jag fortsatte mitt filmtittande. Nu hade det gått nästan 5 timmar sedan starten i London och det var dags att krypa till kojs. Personalen gjorde om stolen till en säng med madrass, kudde och ett tunt täcke. Här sov jag bra och vaknade efter 7 timmar. Jag var orolig för att jag fortfarande skulle vara trött, men jag kände mig utvilad och det lägre kabintrycket ombord på Boeing 787 Dreamliner gör verkligen susen. Man känner sig mycket lättare och det är inte alls så tryckande som det kan vara efter långa flighter med andra flygplan. Fyra timmar kvar och jag jobbar en stund innan frukosten/brunchen serveras. I Business Class har du valmöjligheten att äta när du vill. Vill du hellre sova meddelar du bara kabinpersonalen så väcker de dig inte när det är servering. Frukosten beställer du dessutom innan du lägger dig genom att fylla i en meny med det du helst vill ha. Du blir sedan serverad exakt det du önskat. Jag valde yoghurt med müsli, rostat bröd med marmelad samt kaffe och juice. 

Var tog tiden vägen?

Efter frukost är det bara en timme kvar till landning och jag ber personalen bädda upp och återställa stolen till normalläge. Ett besök på toaletten för uppfräschning och ny skjorta på innan jag avslutar den sista filmen inför inflygningen till Perth. Vi landar nästan 45 min före utsatt tidtabell och piloten förklarar att vi haft riktigt bra medvind under andra halvan av flygningen. Med en totaltid på ca 20 timmar från Göteborg så har jag genom att skippa en mellanlandning i Asien sparat ungefär fyra timmars restid. Jag har fått flyga ett av världens mest bekväma flyg, Boeing 787-9 Dreamliner, som har både lägre kabintryck men också ett avancerat ljussystem som skall underlätta långa flighter och tidsomställning.

Jag reflekterar över flighten och kan glatt konstatera att det finns många goda anledningar att välja ett nonstop-flyg till Australien om tillfälle ges. Inte bara kortar man tiden i luften utan den totala restiden. Med personal som gör allt för att du skall trivas, oavsett kabinklass, så försvinner timmarna snabbt. Samtidigt måste man komma ihåg att Europa till Asien också är en lång flygresa, ca 13 timmar, men genom att hoppa över transfertiden i Asien sparar man mycket tid.

Jag går utvilad av planet i Perth och vandrar över till Qantas inrikesterminal för att flyga vidare till Adelaide. Jag känner mig fortsatt pigg och är nu förväntansfull på mitt Aussie Adventure!

 

(Text: Jonas, MyPlanet som reste sträckan i April 2018)