0775-888 088 FÅ OFFERT
Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor & svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får av våra kunder angående deras kommande resa. Allt ifrån när resehandlingarna skickas till vad som gäller för vaccinationer och visum. 

Nedanstående svar är vägledande och MyPlanet kan inte göras ansvariga för att svaren ev. inte överensstämmer eller har ändrats. Svaren gäller endast MyPlanets huvuddestinationer Australien, Nya Zeeland, Kanada, USA & Sydafrika.

KATEGORIER
1. Vaccinationer, visum och pass
2. Flygresan 
3. Resehandlingar
4. Hyra av bil eller husbil samt bokat hotell
5. Värt att veta, när du är framme
6. Ev. problem under resan
7. Införsel av tobak
8. Covid-19 Friskhetsintyg

1. VACCINATIONER, VISUM OCH PASS

1.1 Vilka vaccinationer bör jag ta?
Kontakta din vaccinationscentral för exakta vaccinationsråd för ditt resmål.

1.2 Behöver jag visum?
Det beror på destination och medborgarskap och det är ditt ansvar att undersöka ev. visumkrav. Vi har alltid den senaste informationen och kan hjälpa dig ta fram eventuella visumkrav för ditt resmål. Svenska medborgare med annat ursprungsland kan behöva visum till flera av våra resmål. På www.visumservice.se på kan se om övriga länder du skall besöka har särskillda krav på visum eller annan ansökan.

1.3 Hur funkar det med visumansökningar?
MyPlanet kan inte hjälpa till med visum till Australien för svenska medborgare. Du ansöker därför istället direkt online via denna länk.

1.4 Skall även barn ha en ESTA-ansökan eller eTA-ansökan?
Ja, även det gäller även barn.

1.5 Om jag åker till Kanada men passerar gränsen till USA behöver jag ESTA?
Ja, vi rekommenderar att ni i förväg även gör en ESTA-ansökan

1.6 Om jag åker till USA men passerar gränsen till Kanada behöver jag eTA?
Ja, vi rekommenderar att ni i förväg även gör en eTA-ansökan

1.7 Hur länge måste mitt pass vara giltigt?
Vi rekommenderar att ditt pass är giltigt 6 månader efter hemkomst.

2. FLYGRESAN

2.1 Hur mycket bagage får jag ha med?
Var uppmärksam på att olika bolag har olika regler vad gäller incheckat bagage och handbagage. Du finner dina regler på din resplan eller på respektive flygbolags hemsida. Eftersom reglerna kan ändras med kort varsel ber vi er alltid kontrollera med flygbolaget om ni är osäkra.

2.2 Behöver jag en ”pappersbiljett”?
Vid incheckning behöver du endast visa ditt pass och ditt bokningsnummer. Bokningsnumret är en kombination av 6 siffor/bokstäver och står på din resplan. De flesta flygbolagen erbjuder numera incheckning online via hemsida eller via app innan avresa. Kontrollera just ditt flygbolags hemsida.

2.3 Skall jag återbekräfta min flygbiljett innan jag flyger hem?
Det är inte längre nödvändigt att återbekräfta din flygbiljett

2.4 Var skall jag sitta i flyget? Är vi garanterade att sitta tillsammans?
MyPlanet försöker alltid uppfylla dina önskemål gällande placering, dock är det fler och fler flygbolag som tar betalt för detta. Om vi har möjlighet att reservera plats framgår detta av din resplan. Flygbolaget har dessutom alltid rätt att ”flytta runt” på passagerare. Det är samtidigt en fördel att checka in så tidigt det bara går, antingen via hemsida eller app.

2.5 Ingår det mat och vad får vi att äta ombord?
På interkontinentala flighter ingår vanligtvis alltid frukost/middag men undantag kan finnas. Vad som står på menyn framgår ofta på flygbolagets hemsida.

2.6 Kan jag beställa speciell kost på flyget?
MyPlanet har möjlighet att i de flesta fall beställa t.ex vegetarisk, diabetesmat eller religiös mat (t.ex kosher) innan avresa. Är du extremt allergisk mot flertalet saker är det inte alltid så att flygbolaget kan garantera din säkerhet och vi rekommenderar då att man tar med sig lite egen mat för flygresan. Tala med din resesäljare för exakt information.

2.7 Vad får jag ta med ombord på flyget?
Det är skärpta regler för handbagage och vad som får tas med ombord. Läs mer här
eller på respektive flygplats hemsida.

2.8 Kan jag checka in hemifrån?
Vissa flygbolag tillåter incheckning hemifrån, se närmare på ditt flygbolags hemsida.

2.9 Vi skall byta plan under resan, har vi tillräckligt med tid?
Flygplatserna och flygbolagen samarbetar kring fastställande av minsta-tid vid byte av plan, sk transit. MyPlanet håller alltid sig till dessa minsta-tider när vi reserverar flygbiljetter. Ja det är tillräckligt med tid.

2.10 Vad gör jag om mitt flyg blir försenat och jag missar mitt anslutningsflyg?
Kontakta ditt flygbolag på den flygplats du är, de är skyldiga att hjälpa dig vidare. Be alltid flygbolaget om ett förseningsintyg, utan detta blir det svårt för dig att få ut ersättning på din försäkring. Blir du försenad på utresan är det viktigt att du kontaktar ditt nästa hotell eller kontaktar oss så vi kan meddela eventuell sen ankomst.

2.11 Vad gör jag om mitt bagage inte kommit fram och är försenat?
Du skall kontakta flygbolaget på den flyplats du är, de kan spåra och berätta när det bör komma. Om ditt bagage har blivit skadat under resan måste du fylla i en skaderapport innan du lämnar flygplatsen. Den skall du använda tillsammans med din försäkring. 

2.12 Skall jag själv flytta mitt bagage vid transit?
I USA skall du själv bära ditt bagage genom tullen i den första amerikanska flygplats du ankommer. Även om du bara är på genomresa/transit. Vid alla andra länder blir du informerad om detta vid incheckningen.

2.13 Får jag bonuspoäng när jag flyger?
I de flesta fall ger de billigaste biljetterna få eller inga bonuspoäng. Vi tar heller inte hänsyn till bonuspoäng vid bokning av flygbiljett såvida du som kund verkligen nämner att du vill resa på biljett som ger bonuspoäng. MyPlanet har inget ansvar över bonussystem och hänvisar till respektive flygbolag.

2.14 Vilka flygbolag samarbetar MyPlanet med?
MyPlanet samarbetar med alla stora internationella flygbolag. 

3. RESEHANDLINGAR

3.1 När kommer min bekräftelse och mina färdhandlingar?
Bekräftelse skickas vanligtvis ut ca 1-2 veckor efter erhållen handpenning. Färdhandlingar skickas ca 3 veckor innan avresa.

3.2 Har ni mottagit min betalning?
Ni får ett kvitto vid betalning via vår hemsida. Har ni betalat via BG/PG så erhåller ni inget kvitto men vi hör av oss om betalningen inte är oss tillhanda.

3.3 Var hittar jag flygbiljetten i resehandlingarna?
Flygbiljetten är ditt bokningsnummer, vilket är en kombination av 6 siffor/bokstäver och står på din bekräftelse.

4. HYRA AV BIL ELLER HUSBIL SAMT BOKAT HOTELL

4.1 Hur fungerar en MyPlanet-voucher?
En voucher fungerar som betalning på hotell, turer, bilhyra, tågbiljetter, husbilar, mm som du har beställt och betalat hemifrån. Vid avlämning kan leverantören se vad du har beställt och betalat hemifrån.

4.2 Var hittar jag villkoren för hyran av min husbil?
Du kan se regler och villkor i PDF-filen ”Villkor” som skickas med i din bekräftelse.

4.3 Finns det självrisk på min bilhyra eller husbil?
Detta är olika från land till land – och olika från leverantör till leverantör. Dina regler framgår av villkoren i PDF-filen ”Villkor” som skickas med i din bekräftelse. 

4.4 Det står endast 1 namn som förare men vi är 2 som skall köra?
Vid hyra av bil genom MyPlanet ingår alltid minst 2 förare. Dina regler framgår av villkoren i PDF-filen ”Villkor” som skickas med i din bekräftelse.

4.5 Har jag betalat för envägshyra?
Det varierar mellan land men också mellan leverantör om envägshyra är inkluderat. Detta står oftast noterat i villkoren som skickas med i din bekräftelse.

4.6 Behöver man internationellt körkort när man hyr bil/husbil?
Ja, i Australien och Nya Zeeland är det krav på internationellt körkort. På våra andra destinationer är det inget krav, men en rekommendation. Internationellt körkort görs hos Motormännen.

4.7 Är frukost inkluderat på hotellen?
Frukost ingår inte om det inte är specificerat på din resplan. Det är generellt sett inte inkluderat på våra destinationer.

4.8 Ingår det transfer från flygplatsen? 
Transfer ingår inte om det inte står specificerat på din resplan.

4.9 Hur kommer jag till/från flygplatsen? 
Vill du redan hemifrån ha koll på din transport till/från flygplatsen kan MyPlanet, på de flesta flygplatserna, förboka transport med bus eller limousin. Annars, kontrollera på respektive flygplats hemsida.

5. VÄRT ATT VETA NÄR DU ÄR FRAMME

5.1 Hur är vädret på min destination?
Du kan se världens väder på t.ex www.accuweather.com eller www.yr.no

5.2 Vilka kreditkort kan jag använda och vad gäller med kontanter?
I Australien, Nya Zeeland, Kanada, USA & Sydafrika är VISA-kort och Mastercard mycket utbrett. Det är alltid bra med lite kontanter till dricks eller småsaker. Om du tar ut kontanter i utlandet tillkommer ofta en avgift till din bank. Kontakta din bank för exakta kostnader.

5.3 Bör jag ha vandringskängor med på resan?
Vi tycker generellt att det viktiga är att man har med en sko som man känner sig bekväm i oavsett om det är en bra löparsko eller tyngre vandringskänga.

5.4 Kan jag dricka vattnet i Australien, Nya Zeeland, Kanada, USA & Sydafrika?
Ja, vattnet från kranen kan drickas i alla våra länder. Självklart kan det smaka annorlunda men det är klart att dricka. Är du osäker, fråga på hotellet.

6. EV. PROBLEM UNDER RESAN

6.1 Vad gör jag om det uppstår problem under resans gång?
Händer det något under resans gång vänligen kontakta din personliga Trip Coordinator som har alla dina uppgifter om din resa. 

7. INFÖRSEL AV TOBAK

7.1 Australien
För införsel av cigaretter och annan tobak till Australien – läs här.

8. COVID-19
Det är varje resenärs eget ansvar att undersöka vilka inresekrav gällande vaccinationer och negativa PCR-test som ställs av resmålen. MyPlanet kan ge dig de senaste reglerna kring din destination men kom ihåg att dessa kan ändras snabbt. MyPlanet kan inte göras ansvariga vid eventuella ändringar av inreseregler kring Covid-relaterade frågor.
 

8.1 Friskhetsintyg
Flera länder har inreserestriktioner p.g.a. rådande coronapandemi, som innefattar att man testats negativt för SARS-CoV-2 virus styrkt med läkarintyg. Här kan du läsa mer om vilka länder som just nu kräver intyg. Du kan samtidigt boka tid för provtagning inför din resa. Du kan också kontakta din vårdcentral för mer information. MyPlanet tar inget ansvar för eventuella kostnader vid en sådan provtagning.