Aktuell information om Coronaviruset

Uppdaterad 30 mars 2020 kl 12:10

För oss på MyPlanet är våra resenärers säkerhet och trygghet det viktigaste. Vi följer eventuella riktlinjer som sätts upp av Svenska resebyråföreningen, UD och andra myndigheter. Vi prioriterar kunder som har planerad avresa inom 7 dagar samt kunder som befinner sig på resande fot. Oroliga kunder kan alltid ringa oss på 0775-888088 under ordinarie öppettider och vid nödläge (+45) 87 34 94 92 utanför våra öppettider.

UD avråder från icke nödvändiga resor till alla länder
UD avråder fr.om lördag kväll 14 mars från icke nödvändiga resor till alla länder, fram till 14 April. Samtliga inbokade resenärer inom 7 dagar kommer att kontaktas av oss. Vi kontaktar enligt turordning och startar med 15 mars, därefter 16 mars och så vidare. Eftersom vi är inne i en extraordinär situation ber vi att kunder som inte har avresa inom 7 dagar att inte kontakta oss just nu. Vi prioriterar dessutom de kunder som vi idag har på resande fot.
 

Jag har beställt en resa – vad skall jag göra? 
Vi kommer kontakta dig och gå igenom vilka möjligheter du har att boka om eller avboka resan. Vi prioriterar dock de kunder som har avresa senast 14 april. 

Är du ute och reser med MyPlanet?
Många flygbolag stänger nu ned sina rutter allt eftersom och det kan finnas tillfällen där alternativa resvägar hem försvinner. Skulle du av händelse bli fast på ett resmål är det viktigt att du kontaktar den lokala ambassaden i just ditt land. Det är samtidigt viktigt att du informerar MyPlanet om var du befinner dig så vi kan få kontakt med dig. För svenskar som befinner sig i utlandet registrera dig på Sweden Abroad.

 
Jag har en resa bokad efter 14 april – vad betyder det för mig? 

Då avrådan endast gäller de kommande 30 dagarna är det för tidigt att säga hur situationen kommer se ut. Vi följer som alltid svenska myndigheters lagar och regler. Just nu gäller: 

  • Vill du boka om resan till ett senare datum gör vi allt för att minimera eventuella kostnader som kan tillkomma. Ring oss så hjälper vi dig.
  • Vill du avboka resan gäller normala avbokningsregler, dock med försening gällande eventuella återbetalningar. 

Vi ser självklart hellre att man bokar om resan till ett senare avresedatum. Tack!

Vad händer med min resa om UD förlänger avrådan? 

  • MyPlanet kommer kontakta dig.

Omboka gärna din resa

Vi vädjar just nu till alla våra kunder att överväga ombokning av sin resa istället för att avboka. Vi står inför den största utmaningen vi haft sedan MyPlanet grundades och vill inget hellre än att kunna få fortsätta att erbjuda våra fantastiska kunder unika och spännande upplevelser även i framtiden. Låt oss komma ut på andra sidan tillsammans och fortsätta upptäcka världen!
 

 
För mer information kan nedanstående länkar vara till hjälp: 

 

OBS! Pga av rådande läge har vi beslutat att stänga vår butik för besök. Vi finns självklart tillgängliga på telefon 0775-888088 under våra öppettider samt vid akuta ärenden övrig tid på dygnet på vår nödtelefon (+45) 87 34 94 92.