
Praktisk information om Celebrity Cruises
Ska du åka på en kryssning med ett av Celebrity Cruises fartyg? Få svar på dina praktiska frågor här.
Före kryssning och ombordstigning
Webbincheckning: Hur fungerar det?
Webbincheckning är tillgänglig från 45 dagar före och upp till 3 dagar före avresa. Du kan göra webbincheckning via Celebrity Cruises-appen eller på Celebritys webbplats.
Du måste skapa ett gästkonto eller logga in på ett befintligt konto.
När du har checkat in online får du ett Xpress-pass. Detta indikerar att du har slutfört incheckningsprocessen för dig själv och de gäster som anges på ditt Xpress Pass.
Utför webbincheckning.
Hur går ombordstigning och incheckning på fartyget till?
Du väljer själv tid för ombordstigning för den aktuella resan när du checkar in online på webben eller via appen. Kom ihåg att ta med en utskrift av Xpress Pass vid ombordstigning, samt utskrifter av eventuella visum och inresetillstånd.
Bagaget levereras till kabinen, men det kan ta upp till flera timmar, så se till att du har det du behöver direkt i handbagaget. Vi rekommenderar att du packar en liten väska/handbagage med det du behöver för den första dagen ombord, eftersom det kan ta några timmar för bagaget att tas med till kabinen (bagaget levereras efter avresa). Dokument, mediciner och andra liknande personliga tillhörigheter ska packas i handbagaget.
Celebrity Cruises kommer att neka ombordstigning för dessa gäster utan rätt resedokument/visum eller de som inte har slutfört incheckningen i hamnen senast 90 minuter före fartygets planerade avgångstid.
Vilka dokument behöver du ta med?
Varje gäst är ansvarig för att ta med sig alla resedokument som krävs för att gå ombord på fartyget i den aktuella avgångshamnen, såsom ett giltigt pass och nödvändiga visum och inresetillstånd som krävs vid de olika stoppen under kryssningen.
Resenären ansvarar själv för eventuella vaccinationer, som rekommenderas på de resmål som hon/han besöker.
Observera att passet måste vara giltigt i minst 6 månader efter resans slut. Barn i alla åldrar måste ha ett eget pass för att kunna åka med på kryssningen.

Du kan få dagens program levererat till kabinen, eller så kan du se det varje dag i deras egen Celebrity Cruise-app.
Under kryssningen
Var hittar jag dagens program?
Du kan se dagens program i Celebrity Cruises-appen eller be om att få programmet levererat till din hytt.
I dagens program finns lite information om destination, väder, mötesplats/tid för de olika utflykterna, dagens aktiviteter, underhållning, specialerbjudanden från butiker och spa m.m., samt tider för måltider, en lista över de många barerna och öppettider för de olika servicekontoren.
Hur betalar jag för inköp ombord?
Valutan ombord är USD.
Alla köp på fartyget görs med ett personligt kryssningskort (som också fungerar som ett ID-kort). Du kan inte använda kontanter ombord. Om du inte vill betala med kreditkort måste du sätta in ett kontantbelopp på minst 250 USD. Om/när du har använt detta belopp kommer du att bli ombedd att sätta in ytterligare en summa.
Uppgörelsen kommer att avgöras i slutet av kryssningen och eventuell mellanskillnad kommer att återbetalas. Den sista kvällen ombord får du en faktura för dina inköp ombord. Om beloppen är korrekta ska du inte vidta några ytterligare åtgärder om du har ett kreditkort registrerat. Beloppet kommer automatiskt att dras från ditt kort. Om du har satt in kontanter måste du gå till receptionen för att få tillbaka eventuellt överskjutande belopp.
Vad måste jag betala i dricks (serviceavgift)?
Ombord möter du en stor besättning som strävar efter att ge dig en hög servicestandard. På alla Celebrity Cruises kryssningar läggs dricks (serviceavgifter) till restaurang- och kabinpersonalen – baserat på resplanen och kryssningens varaktighet. MyPlanet har alltid inkluderat denna del i priset för din resa. Du behöver därför inte lämna extra dricks ombord.
Om du köper något ombord läggs automatiskt en serviceavgift till på notan. Det gäller till exempel inköp i barer, restauranger, spa och andra aktiviteter som kostar extra. Alla köp ombord, inklusive serviceavgift, betalas i slutet av kryssningen som en del av slutfakturan som levereras till hytten.
Var och när kan jag äta ombord?
Alla huvudmåltider ombord ingår i priset. I huvudrestaurangen finns två serveringar, och du kan meddela oss när du beställer om du föredrar 1:a eller 2:a serveringen. Det är också möjligt att välja ”Select Dining”, där du själv kan bestämma när du vill äta middag. Select Dining erbjuds enligt först till kvarn-principen. Mer information om detta finns tillgänglig på begäran. Rederiet kan inte garantera alla önskemål, men gör sitt yttersta för att se till att de tillgodoses.
Tiderna varierar beroende på fartyg och resplan, men de vanliga tiderna för måltider i huvudrestaurangen är följande:
- Frukost: Servering 07:30 – 11:00
- Lunch: Servering 12:00 – 13:30
- Middag: Tidig servering ca 18.00 / Sen servering ca 20.30 / Välj middag 18.00-21.30
Celebrity Cruises erbjuder en mängd olika specialiteter som du kan njuta av i hytten. Med 24-timmars rumsservice kan du få allt från frukost och andra kompletta måltider, till efterrätt, frukt, soppor och mycket mer. Avgifter för rumsservice tillkommer. Kontinental frukost, rumsservice är gratis.
Det finns olika specialrestauranger på alla fartyg, hur många och vilka olika typer av restauranger varierar. Att äta på dessa restauranger är mot en avgift och vi rekommenderar att du bokar bord.

Celebrity Cruises erbjuder ett brett utbud av matställen. Huvudrestaurangen ingår i priset, sedan finns det även specialrestauranger ombord.
Vad händer om jag har allergier?
Vänligen meddela oss om eventuell specialkost eller allergier vid bokning eller senast 65 dagar före avresa. Särskilda önskemål om mat efter denna tidsfrist är beroende av tillgänglighet.
Huvudrestaurangen erbjuder vegetariska rätter dagligen utan förbokning för lunch och middag. Den vegetariska menyn innehåller också alternativ för både veganer och lakto-vegetarianer.
När du äter utanför huvudrestaurangen, kontrollera specialdieter och allergier med lämplig personal.
Bekräfta dina behov med personalen på restaurangen efter ombordstigning.
Vilka drycker ingår/ingår inte?
Kaffe och te från varuautomater, juice på morgonen och isvatten till lunch ingår alltid. Drycker ingår inte om du inte har köpt ett dryckespaket.
Det finns olika dryckespaket som kan köpas före kryssningen eller ombord på fartyget. Det är något billigare att beställa dryckespaketen hemifrån. Du kan göra detta via MyPlanet eller på Celebrity Cruises hemsida eller app. För att boka online behöver du ditt individuella bokningsnummer. Dessa paket inkluderar dricks (serviceavgifter).
Om du inte har köpt ett dryckespaket kan du köpa drycker som vin, öl, drycker och läsk ombord på kryssningen, skatt tillkommer på dessa inköp.
Kan jag ta med mig alkoholhaltiga drycker?
Alkohol finns att köpa i alla barer och restauranger ombord. Det är förbjudet att ta med egen dryck och mat. Alkohol som du tar med dig vid ombordstigning kommer att beslagtas och kasseras.
Om du köper alkohol i butikerna ombord lagras den och levereras till din hytt den sista kvällen på resan.
Du får ta med dig 2 flaskor vin i början av kryssningen, detta begränsas till två flaskor per hytt. Om dessa flaskor avnjuts i någon av fartygets restauranger, barer eller matställen kommer en avgift på 25 USD per flaska att tillämpas. Alkohol som köps under hamnbesök eller ombord på fartygets butiker kommer att lagras av fartyget och levereras till gästernas hytter på kryssningens sista dag. Det är inte tillåtet att ta med öl eller sprit ombord.
Vilka regler gäller för rökning ombord?
Rökning är endast tillåten i vissa områden ombord, dessa platser är utrustade med skyltar och askkoppar. Rökning är inte tillåten i närheten av restauranger och bufféer där mat serveras, eller i barnklubbar, korridorer och andra allmänna utrymmen. Det är inte heller tillåtet att röka i hytter eller på balkonger.
Vilken klädkod gäller ombord?
Under dagen är det vanligt att bära fritidskläder, medan man på kvällen ofta har lite finare kläder. Kom ihåg bekväma skor, eftersom du vanligtvis går många steg på fartyget och när du är i land, och kom ihåg en tröja eller sjal för kyliga kvällar.
På en vanlig kryssningsnatt där speciell klädsel inte rekommenderas, klä dig som du skulle göra för en kväll ute på en restaurang.
- Kvälls-/fritidskläder: pikétröja/skjorta och byxor för män, byxor och topp, klänning eller kjol och blus för kvinnor.
Om rekommenderad klädsel är:
- Snyggt/informellt/chic/elegant eller liknande: Klänning eller byxdress för dam, skjorta, kavaj och fina byxor för herr. Detta liknar hur du vanligtvis skulle klä dig för en fest. Många rederier har på en sjudagarskryssning en till två sådana kvällar.
Vissa seglingar/rederier kan fortfarande ha galakvällar, 1-2 kvällar på en 7 dagars kryssning, där du har möjlighet att lufta galaklänningen eller kostymen/smokingen.
- Gala: Cocktail eller aftonklänning för kvinnor, kostym och slips eller smoking för män.
Många fartyg har också temakvällar, så om du vill, ta med vita kläder för vit natt, 60-/70-talskläder, neonfärger etc.
Vilka möjligheter finns det för barn och unga?
Förutom de många aktiviteterna, poolområdena, idrottsanläggningarna etc. finns det dedikerade klubbar för barn och ungdomar. Här kan du ta hand om barnen och låta dem leka med/träffa andra jämnåriga. Celebritys ”Camp at sea” erbjuder följande klubbar med aktiviteter anpassade till olika åldersgrupper:
- Skeppskamrater: 3-5 år
- Kadetter: 6-9 år
- Kaptener: 10-12 år
- Tonåringar: 13-17 år
Barn måste vara helt rena (inga blöjor eller pull-ups) för att kunna delta i barnklubben. Av hälso- och säkerhetsskäl är barn som inte har lärt sig att gå på toaletten och som fortfarande använder blöjor (inklusive badblöjor) inte tillåtna i poolen eller bubbelpoolen.

Det finns flera alternativ för de minsta kryssningsgästerna med Celebrity Cruises.
Vilket bagage kan jag ta med mig?
Varje gäst får ta med sig max 90 kg per gäst. Tänk dock på att det endast är tillåtet med 1 resväska på 23 kg och 1 handbagage på många flyg.
Läs på biljetten för exakt information om vad som gäller för just din kryssning. Innan du checkar in ber vi dig att märka ditt bagage med de bagagetaggar som medföljer din biljett och leverera det till personalen i terminalen. Bagaget kommer att levereras till din hytt efter ombordstigning.
Dagen före kryssningens slut får du information om avstigning i din hytt samt nya bagagetaggar. Du lämnar märkt bagage utanför hytten kvällen innan avstigning. Bagaget levereras i terminalbyggnaden.
Varken MyPlanet eller Celebrity Cruises ansvarar för förlorat, förstört eller stulet bagage/tillhörigheter. Därför rekommenderar vi starkt att du har en reseförsäkring. Om bagage eller personliga tillhörigheter försvinner/förstörs, vänligen kontakta omedelbart personalen ombord.
Har jag tillgång till internet ombord?
Till sjöss är det inte möjligt att använda vanligt internet som på land. Istället sker internetuppkopplingen ombord via satelliter.
Om du vill ha tillgång till fartygets internet måste du köpa ett internetpaket. Celebrity erbjuder tre olika internetpaket för olika behov och antal enheter som du kan boka innan avresa. Internetuppkoppling finns i allmänna utrymmen och i de flesta hytter och sviter.
Om du inte har en enhet att surfa på finns det datorer i internetcaféet ombord.
Hur är det med elektrisk utrustning?
Effektspänningen i kabinen är 110/220 V. Du kan ta med dig nödvändiga adaptrar själv eller kontakta informationskontoret. Hårtork, TV, luftkonditionering och telefon finns i alla hytter.
Det är inte nödvändigt att ta med sig elektrisk utrustning i handbagaget, detta kan packas i det incheckade bagaget. Det är inte tillåtet att ta med apparater som alstrar värme, till exempel vattenkokare, flaskvärmare för spädbarn, elektrisk filt etc.
Kan jag få mina kläder tvättade ombord?
Tvättservice, kemtvätt och presstjänster erbjuds mot en avgift. Fråga kabinpersonalen för mer information och priser.
Vad ska jag tänka på när jag går iland då?
Du kan välja om du går iland och hur länge du vill stanna i land när fartyget ligger i hamn. Kom bara ihåg att ta med ett giltigt ID och ditt kryssningskort när du går i land (även den sista dagen). Kom också ihåg att kontrollera när du senast behöver vara tillbaka på fartyget.
Kom inte för sent tillbaka till fartyget när du väl har varit i land. Fartyget väntar inte, och om du är sen är det ditt eget ansvar att ta dig vidare till nästa plats där fartyget ligger i hamn, och en sådan flygbiljett kan vara dyr.
Hur fungerar rederiets utflykter i land?
För att få ut det mesta av din vistelse på land lönar det sig att delta i utflykter som anordnas av rederiets reseexperter.
På Excursion Office kan du få en lista över alla utflykter som erbjuds och säljs under hela turen. Du kan boka utflykterna antingen på Excursion Office (se öppettider i dagens program), app eller via TV i hytten. Utflykter måste bokas minst en dag i förväg, men vi rekommenderar att du bokar så tidigt som möjligt, eftersom vissa utflykter kan vara slutsålda.
Det är också möjligt att boka utflykterna hemifrån på Celebritys hemsida ca 6 månader innan avresa. Här behöver du ditt individuella bokningsnummer, som du har fått eller kan få genom att kontakta din resekonsult.
Observera att tiderna för utflykterna kan ändras och att de kan ställas in om antalet deltagare är för lågt för att genomföra utflykten.

Vi rekommenderar att du använder rederiets utflyktsprogram för att få ut det mesta av dagarna på land.
När kan jag shoppa och spela kasino?
Naturligtvis finns det också butiker ombord, bland annat en taxfree-butik. Om du köper vin och sprit får du inte varorna förrän du lämnar fartyget den sista dagen, eftersom det inte är tillåtet att dricka dessa varor ombord. Butikerna är bara öppna när fartyget seglar, vilket är anledningen till att det är tullfritt.
Fartygets kasino är också bara öppet när du är till sjöss.
Åldersgränser och restriktioner ombord
Minimiåldern för Celebrity Cruises kryssningar utan föräldrar/ansvariga vuxna är 21 år för kryssningar i Karibien (med USA som avgångshamn) och 18 år för kryssningar på alla andra destinationer.
Åldersgränserna ombord är:
- Spa: 18 år (tonåringar i åldern 13-17 år kan få spatjänster från tonårsmenyn, men måste åtföljas av en vuxen)
- Pooler/bubbelpooler: Barn under 16 år måste åtföljas av en vuxen.
- Thelasoterapipool: 16 år
- Gym: 16 år
- Kasino: 18 år gammal (21+ i Alaska)
Av hälso- och säkerhetsskäl är barn som inte har lärt sig att gå på toaletten och som fortfarande använder blöjor (inklusive badblöjor) inte tillåtna i poolen eller bubbelpoolen.
Vad händer om jag blir sjuk ombord?
Alla Celebrity-fartyg har ett välutrustat medicinskt center, som drivs av en läkare och medicinsk personal. Centrets öppettider framgår av det dagsprogram som du får ombord. I nödfall finns det ett telefonnummer som du kan ringa 24 timmar om dygnet. Med undantag för brådskande fall betalas en avgift för hälso- och sjukvårdstjänster. Information om priser finns på fartyget.
Du måste därför själv betala för användningen av fartygets medicinska tjänster, och det rekommenderas därför att du tecknar en adekvat sjuk-/reseförsäkring. Skulle olyckan vara framme bör du även spara kvitton, eftersom försäkringsbolagen behöver nödvändig dokumentation vid ett eventuellt försäkringsärende.
Vilka alternativ finns det för gäster med särskilda behov?
Du måste vara medicinskt och fysiskt lämplig för att resa och se till att resan inte utgör en fara för dig eller andra ombord. När du bokar (eller så snart som möjligt om tillståndet inträffar efter att du har bokat) måste du skriftligen informera MyPlanet om eventuella medicinska eller fysiska tillstånd som kan kräva behandling eller vård under resan.
Gäster med funktionshinder eller medicinska problem måste kunna klara sig själva eller resa med någon som kan ge all nödvändig hjälp. Rederiet kan tyvärr förbehålla sig rätten att neka en person att resa om personen enligt deras uppfattning inte är fysiskt eller psykiskt lämplig att resa eller kan behöva mer vård än vad en medresenär eller rederiet rimligen kan erbjuda.
På alla fartyg finns speciella hytter som är anpassade för personer med funktionshinder. Hytterna är utrustade med extra golvyta, med plats för rullstolar och andra hjälpmedel. Passagerare med egna rullstolar måste fråga MyPlanet och se till att lämpliga hytter finns tillgängliga vid bokningstillfället.
Om medicinsk utrustning krävs måste detta meddelas vid bokningstillfället eller inom rimlig tid före kryssningen så att Celebrity kan bedöma om sådan utrustning kan transporteras på ett säkert sätt. Det är passagerarens ansvar att se till att utrustningen är i gott skick och att passageraren kan använda den själv.
De flesta utflykter är också anpassade för gäster med funktionshinder, men vi rekommenderar att du läser det utflyktsprogram som finns i Excursion Office ombord.
Kan jag nekas ombordstigning?
Fartygets ledning kan avgöra om enskilda personer kan nekas ombordstigning. Detta kan hända i fall där det finns en fara för din egen och/eller andra gästers säkerhet. Orsaker till detta kan till exempel vara sjukdom med hög risk för smitta, oanständigt beteende, avsaknad av resehandlingar och andra skäl som gör det oansvarigt att resa.
Vilka är säkerhetsrutinerna?
En kryssning är inte bara ett av de mest avkopplande sätten att se världen, det är också ett av de säkraste. Det beror på att varje fartyg är byggt, utrustat och drivs enligt de strikta kraven i det internationella sjöfartsfördraget, känt som SOLAS-konventionen, utvecklat av International Maritime Organization. Därför måste alla kryssningsfartyg ha regelbundna kontroller av livbåtar, livflottar och liknande.
Efter incheckning och ombordstigning måste alla gäster delta i den obligatoriska säkerhetsövningen. Syftet är att alla ska kunna bekanta sig med förfarandet om en nödsituation uppstår.
Riktlinjerna i den internationella konventionen om säkerheten för människoliv till sjöss (SOLAS) kräver att en säkerhetsövning ska hållas senast 24 timmar efter det att fartyget har lämnat avgångshamnen.
Fick du inte svar på din fråga?
Kontakta då din resekonsult på MyPlanet så ska vi göra vad vi kan för att ge dig svar.