✨ NYHET! Våra omtyckta kryssningar är tillbaka! ✨ 🚢 Boka din drömkryssning mellan 15–23 maj och få 100 USD i Onboard Credit per balkonghytt! Perfekt för en lyxig spabehandling, en middag i en specialrestaurang eller något svalkande i baren.

Praktisk information Royal Caribbean
Ska du åka på en kryssning med ett av Royal Caribbean fartyg? Få svar på dina praktiska frågor här.
Före kryssning och ombordstigning
Webbincheckning: Hur fungerar det?
När det är dags att checka in rekommenderas du att använda Royal Caribbeans app, Royal Caribbean International, för att checka in alla gäster i din bokning. Appen erbjuder en snabb och enkel incheckningsprocess, så att du kan börja semestern snabbare. Alternativt kan du också genomföra webbincheckning via Royal Caribbean.
Webbincheckningen omfattar bland annat:
• Din ankomsttid till terminalen – en planerad ankomsttid på avresedagen
• Det obligatoriska hälsoformuläret – kan fyllas i först nära avresedatum
• Säkerhetsgenomgång – ska genomföras när du kommit ombord på fartyget
För att slutföra incheckningen behöver du följande:
• Personuppgifter för varje gäst
• Passinformation
• Crown & Anchor Society-medlemsnummer (om du är medlem)
• Eventuella fortsatta reseplaner
Du måste också öppna ett ombordkonto (Onboard Expense Account) med antingen ett kreditkort eller kontanter.
Ungefär 30 dagar före avresa är det också möjligt att boka tider till showerna ombord på fartyget. Det är stor efterfrågan på platserna, så tidig bokning rekommenderas.
Hur går ombordstigning och incheckning till på fartyget?
Vid ankomst till kryssningsterminalen lämnas bagaget ifrån dig med påsatta bagagetaggar. Det är en bra idé att ha några smådollar till hamnarbetarna/portörerna.
När du checkar in i terminalen ska du visa upp ditt SetSail Pass, antingen i appen eller som utskrift, för terminalpersonalen för att slutföra incheckningsprocessen. Kom ihåg att ha med pass samt eventuellt visum eller inresetillstånd. Vid incheckning tas ett foto, och därefter kan ni gå ombord på fartyget.
Ditt Cruise Card/nyckelkort ligger i ett kuvert på hyttdörren.
Bagaget levereras till hytten, men det kan ta flera timmar, så se till att ha det du behöver direkt tillgängligt i ditt handbagage. Vi rekommenderar att du packar en liten väska/handbagage med det du behöver under första dagen ombord, eftersom det kan dröja innan bagaget levereras till hytten (det sker efter avfärd). Dokument, mediciner och andra viktiga personliga tillhörigheter bör alltid packas i handbagaget.
Vilka dokument behöver du ta med dig?
Varje gäst är ansvarig för att ta med alla resehandlingar som krävs för att gå ombord på fartyget vid aktuell avresehamn, till exempel giltigt pass samt de visum och inresetillstånd som krävs vid de olika stoppen under kryssningen.
Resenären ansvarar också för eventuella vaccinationer som rekommenderas för de destinationer man besöker.
Observera att passet måste vara giltigt i minst 6 månader efter resans slut. Barn, oavsett ålder, måste ha ett eget pass för att kunna följa med på kryssningen.
Royal Caribbean är bland annat känt för imponerande shower som kan upplevas ombord.
Under kryssningen
Var hittar jag dagens program?
Du kan se dagens program i appen Royal Caribbean International, eller be om att få programmet levererat till din hytt om det inte redan finns tillgängligt där.
Funktionaliteten i appen kan variera mellan olika fartyg och länder. Här hittar du information om destinationen, vädret, mötesplats/tid för de olika utflykterna, dagens aktiviteter, underhållning, specialerbjudanden från butiker och spa med mera, samt tider för måltider, en lista över de många barerna och öppettider för olika servicekontor.
Hur betalar jag för inköp ombord?
Valutan ombord är USD.
Alla fartyg använder ett kontantfritt system som kallas SeaPass. Ett SeaPass-konto skapas i ditt namn och kopplas till ett godkänt kredit- eller betalkort (VISA, MasterCard, Diners och American Express accepteras). Alla resenärer får ett SeaPass-kort, och när du handlar ombord dras beloppet automatiskt från det registrerade kortet.
På kryssningens sista dag levereras en specificerad räkning till din hytt, så att du själv kan kontrollera alla avgifter. Observera att vissa transaktioner som görs under kryssningens sista kväll kanske inte syns på den ursprungliga räkningen – dessa läggs istället till på den slutliga sammanställningen.
Observera att fartyget använder sin egen växelkurs, vilken kan skilja sig från den kurs som din privata bank använder.
Vissa områden ombord använder inte det kontantfria systemet (t.ex. kasinot). Här måste du betala med kontanter i USD. Alla fartyg har uttagsautomat ombord (uttagsavgift tillkommer).
Observera också att det i vissa fall kan göras reservationer på det kort som kopplats till ditt tillfälliga konto ombord. Dessa reservationer görs för att kontrollera att kortet är giltigt. När din sluträkning är betald, häver Royal Caribbean dessa reservationer. Därefter måste varje kortutgivare släppa beloppet i sitt eget system. Det kan ta mellan 7 och 14 arbetsdagar, och Royal Caribbean kan tyvärr inte påverka hur snabbt detta sker. När beloppet släppts av kortutgivaren kommer pengarna åter att vara tillgängliga på ditt konto.
Vad måste jag betala i dricks (serviceavgift)?
Ombord kommer du att möta en stor besättning som strävar efter att ge dig service av högsta standard. På alla kryssningar med Royal Caribbean läggs dricks (serviceavgift) till för restaurang- och hyttpersonal – baserat på kryssningens rutt och längd. MyPlanet har alltid inkluderat detta i priset för din resa, så du behöver därför inte ge extra dricks ombord.
Om du köper något ombord kommer en serviceavgift på 18 % automatiskt att läggas till på notan. Detta gäller till exempel köp i barer, restauranger, spa och andra aktiviteter som kostar extra. Alla köp ombord, inklusive serviceavgift, betalas i slutet av kryssningen som en del av den slutliga fakturan som levereras till din hytt.
Var och när kan jag äta ombord?
Alla huvudmåltider ombord är inkluderade i priset. I huvudrestaurangen finns det två sittningar, och du kan meddela vid bokningstillfället om du föredrar den första eller andra sittningen. Det är också möjligt att välja ”My Time Dining”, där du själv bestämmer när du vill äta middag. Mer information om detta finns tillgänglig på begäran. Rederiet kan inte garantera alla önskemål, men gör sitt yttersta för att tillmötesgå dem.
Tiderna kan variera beroende på fartyg och resrutt, men de vanliga tiderna för måltider i huvudrestaurangen är följande:
Frukost: Fri sittning 07:30 – 11:00
Lunch: Fri sittning 12:00 – 13:30
Middag: Två sittningar (17:30 och 20:00) eller ”My Time Dining”
Om du vill vara mer flexibel och klä dig mer informellt kan du äta i bufférestaurangen. Den är också ett utmärkt val för dig som reser med barn. För aktuella tider och platser, se programmet i appen eller i hytten ombord. Roomservice erbjuds dygnet runt. Kontinental frukost serveras i hytten på begäran. Övriga roomservice-beställningar har en serviceavgift per beställning.
Fartygen har också ett antal specialrestauranger där en extra kuvertavgift tillkommer. Produkter som köps från Ben & Jerry’s, Lattetudes, Starbucks och liknande har egna priser och ingår därför inte i kryssningspriset.

Kontinental frukost kan serveras i hytten på begäran.
Vad händer om jag har allergier?
Meddela om specialkost eller allergier vid bokningstillfället eller senast 65 dagar före avresa. Förfrågningar om specialmat efter detta datum beviljas i mån av tillgång.
Main Dining Room och Windjammer Café erbjuder dagligen vegetariska rätter utan förbeställning, så i fartygets huvudrestaurang finns alltid vegetariska alternativ.
Royal Caribbean kan tyvärr inte anpassa menyn i specialrestaurangerna på grund av begränsningar i köken. Vid måltider utanför Main Dining Room, kontrollera specialkost och allergier med den aktuella personalen.
Rederiet kommer att försöka tillmötesgå behoven, men erbjuder inte särskilda dieter för veganer eller lakto-vegetarianer.
Bekräfta dina behov med personalen efter ombordstigning.
Vilka drycker ingår/ingår inte?
Kaffe och te från automater, juice på morgonen och isvatten till lunch ingår alltid. Andra drycker ingår inte, om du inte har köpt ett dryckespaket.
Det finns olika dryckespaket som kan köpas före kryssningen eller ombord på fartyget. Det är något billigare att beställa dryckespaketen i förväg. Du kan göra det genom MyPlanet eller på Royal Caribbeans app eller Royal Carribeans webbplats. För att beställa online behöver du ditt bokningsnummer. Dryckespaketen inkluderar dricks (serviceavgift).
Om du inte har köpt ett dryckespaket kan du köpa drycker som vin, öl, cocktails och läsk ombord på kryssningen. En serviceavgift läggs till på dessa köp.
Kan jag ta med mig alkoholhaltiga drycker?
Alkoholhaltiga drycker kan köpas i alla barer och restauranger ombord.
På ombordstigningsdagen får varje gäst i dryckesålder ta med sig en 1 förseglad flaska vin eller champagne på 750 ml. Boxvin och andra typer av behållare är inte tillåtna. Överskjutande drycker utöver det tillåtna vid ombordstigning kommer att förvaras och returneras på den sista dagen ombord.
Gäster som köper alkoholflaskor ombord, i en hamn, eller som tar med sig mer än den tillåtna mängden vid ombordstigning, kommer att få sina flaskor förvarade ombord. Dessa flaskor kommer att returneras till gästerna på den sista dagen ombord så att de kan avnjutas hemma.
Alkoholhaltiga drycker som öl, seltzer eller sprit kommer att konfiskeras på ombordstigningsdagen och kommer inte att returneras.
Vilka regler gäller för rökning ombord?
Rökning är endast tillåten på specifika områden ombord – dessa är utrustade med skyltar och askkoppar. Det är inte tillåtet att röka i närheten av restauranger och bufféer där mat serveras, eller i barnklubbar, korridorer och andra gemensamma områden. Det är heller inte tillåtet att röka i hytten eller på balkonger. Rederiet kan tyvärr inte garantera hyttalternativ som är lämpliga för allergiker.
Vilken klädkod gäller ombord?
På dagtid är det vanligt att bära avslappnade kläder, medan du på kvällarna gärna får klä dig lite finare. Kom ihåg bekväma skor, eftersom du vanligtvis går mycket både ombord och när du är i land, samt en tröja eller sjal för kalla kvällar.
På en vanlig kryssningskväll, där speciell klädsel inte rekommenderas, kan du klä dig som du skulle göra för en middag ute på restaurang.
Casual klädsel för kvällstid: Polotröja/skjorta och byxor för män, byxor och topp, klänning eller kjol och blus för kvinnor.
Om särskild klädsel rekommenderas kan det vara:
Fin/informal/chic/elegant eller liknande: Klänning eller byxdress för kvinnor, skjorta, jacka och fina byxor för män. Detta motsvarar hur man normalt skulle klä sig för en fest. Många rederier har en till två sådana kvällar på en sju dagars kryssning.
Vissa kryssningar/rederier kan fortfarande ha galakvällar, 1-2 kvällar på en 7-dagars kryssning, där du har möjlighet att ta fram din galaklänning eller kostym/tuxedo.
Formell/gala: Cocktail- eller aftonklänning för kvinnor, kostym och slips eller smoking för män.
Många rederier har också temakvällar, så om du vill kan du ta med vitt klädesplagg för white night, kläder från 60/70-talet, neonfärger osv.
Vilka möjligheter finns det för barn och unga?
Om man är på kryssning med hela familjen, inklusive barn, beror framgången på många sätt på om barnen trivs. Royal Caribbean har länge förstått detta och har därför utvecklat sitt Adventure Ocean-program för barn i alla åldrar, från bebisar till tonåringar.
Aktiviteterna är tillgängliga hela dagen, även när fartyget ligger vid kaj. Därför kan föräldrar eller äldre familjemedlemmar delta i en arrangerad utflykt på land och få lite tid för sig själva, medan barnen är i trygga händer hos Adventure Ocean-personalen tillsammans med jämnåriga lekkompisar. Programmet ingår i priset, om inte annat anges.
Alla Adventure Ocean-ledare har utbildning inom pedagogik och erfarenhet av att arbeta med barn. Dessutom är alla ledare utbildade och certifierade i första hjälpen och hjärt-lungräddning. Adventure Ocean-programmet finns ombord på alla fartyg.
Flera av restaurangerna ombord har också egna barnmenyer.
Barnvaktstjänst (timpris) kan arrangeras ombord, förutsatt att fartygets personal har kapacitet. Denna tjänst kan tyvärr inte förbeställas. Minimiåldern för barn som kan få babysitter i hytten är 12 månader.
Alla barn som deltar i Adventure Ocean-klubben måste vara minst 3 år gamla och pottränade/blöjfria. I klubbarna för de allra minsta, Aqua Babies (6 månader – 18 månader) och Aqua Tots (18 månader – 3 år), måste föräldrarna vara med på aktiviteterna. Det rekommenderas att spädbarnsföräldrar själva tar med mat till barnet, samt blöjor och sanitetsartiklar.

Det finns massor av underhållning för barn i alla åldrar.
Vilket bagage kan jag ta med mig?
Varje gäst får ta med en rimlig mängd personliga tillhörigheter (inklusive bagage) ombord på fartyget. Tänk dock på att flygningar ofta tillåter endast 1 väska på 23 kg och 1 stycke handbagage.
Läs på biljetten för exakt information om reglerna för just din kryssning. Innan incheckning ber vi dig att märka bagaget med de bagagetaggar som medföljer biljetten och lämna det till Royal Caribbean-personalen i terminalen. Bagaget levereras till din hytt efter ombordstigning. Det kan ta tid innan bagaget levereras till hytten, och det kan även hända på kvällen när fartyget har lämnat kajen. Ett bra tips är därför att ha ett extra ombyte och eventuella badkläder i handbagaget, så att du kan börja njuta av kryssningen redan när du kommer ombord.
Dagen före kryssningens slut får du information om avstigning samt nya bagagetaggar i din hytt. Märkt bagage ställer du utanför hytten kvällen innan avstigning. Bagaget levereras till terminalbyggnaden.
Varken MyPlanet eller Royal Caribbean ansvarar för förlorat, skadat eller stulet bagage/tillhörigheter. Vi rekommenderar därför starkt att du har en reseförsäkring. Om bagage eller personliga tillhörigheter försvinner eller skadas, kontakta personalen ombord omedelbart.
Har jag tillgång till internet ombord?
Till sjöss är det inte möjligt att använda vanligt internet som på land. Istället är det internetuppkoppling ombord via satelliter.
Om du vill ha tillgång till fartygets internet måste du köpa ett internetpaket. Royal Caribbean erbjuder två alternativ för att hålla kontakten medan du är ombord:
- VOOM trådlös internetåtkomst (Wi-Fi). Allt du behöver är en trådlös enhet med wifi-funktion. VOOM är tillgängligt på alla fartyg i flottan, och priserna för internetåtkomst kan variera.
- Kabelbaserade internetstationer (iCafes) finns ombord, och deras placering varierar beroende på fartyget.
Hur är det med elektrisk utrustning?
Alla Royal Caribbeans fartyg är utrustade med nordamerikansk standard, 110 volt AC, samt standard europeiska 220/230 volt AC eluttag. Du kan ta med eventuella nödvändiga adaptrar själv eller vända dig till receptionen. Hårtork, TV, luftkonditionering och telefon finns i alla hytter.
Det är inte nödvändigt att bära elektrisk utrustning i handbagaget – detta kan packas i det incheckade bagaget. Det är inte tillåtet att ta med apparater som genererar värme, såsom vattenkokare, flaskvärmare för barn, elektriska filtar osv.
Kan jag få mina kläder tvättade ombord?
Tvätt, kemtvätt och strykning finns tillgängligt mot betalning. Fråga hyttpersonalen för mer information och priser.
Vad ska jag tänka på när jag går iland då?
Du väljer själv om du vill gå i land och hur länge du vill stanna iland när fartyget ligger i hamn. Kom bara ihåg att ta med giltig legitimation och ditt Cruise Card när du går i land (även den sista dagen). Tänk också på att kontrollera när du senast måste vara tillbaka ombord.
Hur fungerar rederiets utflykter i land?
För att få ut så mycket som möjligt av stoppen i land kan det löna sig att följa med på utflykter arrangerade av rederiets reseexperter.
I Excursion Office kan du få en lista över alla utflykter som säljs under hela resan. Du kan boka utflykterna antingen vid Excursion Office (se öppettider i dagens program), i appen eller via tv:n i hytten. Utflykter måste bokas senast dagen innan, men vi rekommenderar att boka så tidigt som möjligt. Vissa utflykter är mycket populära och blir snabbt fullbokade. Det är därför fördelaktigt att reservera dem hemifrån för att säkra en plats. Vissa utflykter kan dock inte förbokas och dessa bör bokas när du kommit ombord på fartyget.
Det är också möjligt att boka utflykterna på Royal Caribbeans hemsida eller app innan avresa. Här behöver du ditt bokningsnummer, som du kan få av din resekonsult.
Observera att utflykternas tider kan komma att ändras, samt att de kan ställas in om antalet deltagare är för lågt för att genomföra dem.
Vi rekommenderar att använda rederiets utflyktsprogram för att få ut så mycket som möjligt av resan. När du bokar en utflykt genom Royal Caribbean garanterar de att om turen blir försenad kommer fartyget att vänta på dig. Fartyget väntar inte på passagerare som själva har ordnat en utflykt och inte återvänder i tid. Det är passagerarens ansvar att se till att man är ombord innan fartygets angivna avgångstid.

Det finns ett stort utbud av utflykter för alla typer av resenärer.
När kan jag shoppa och spela kasino?
Det finns naturligtvis också butiker ombord, bland annat en taxfree-butik. Om du köper vin och spritvaror får du dina varor utlämnade först när du lämnar fartyget på den sista dagen, eftersom det inte är tillåtet att konsumera dessa ombord. Butikerna är endast öppna när fartyget är till havs, vilket är anledningen till att det är taxfree.
Fartygets kasino är också endast öppet när ni befinner er till havs.
Åldersgränser och restriktioner ombord
Åldersgränsen för att åka på kryssning med Royal Caribbean utan föräldrar/ansvariga vuxna är 21 år för kryssningar i Karibien (med avgångshamn i USA) och 18 år för kryssningar till alla andra destinationer.
Det finns olika åldersgränser och restriktioner för aktiviteterna ombord. För mer information, vänligen se informationen för det specifika fartyget. Observera att underhåll kan behöva genomföras med jämna mellanrum, och det kan därför inte garanteras att alla aktivitetsområden och utrustning ombord är tillgängliga hela tiden.
Eftersom fartygen följer United States Public Health Department Policy (USPH) får barn som använder blöja inte använda pooler/bubbelpooler, vattenrutschbanor, minibanor eller spa ombord. Förbudet gäller även för badblöjor, och det är inte tillåtet att använda ovanstående, även om förälder/vårdnadshavare är närvarande. Det finns däremot alternativ för småbarn i form av ”Baby Splash Zone” på utvalda fartyg.
Spädbarn måste vara minst 6 månader gamla från kryssningens första dag. För transatlantiska, transpacifiska, Hawaii-, vissa sydamerikanska samt andra utvalda kryssningar måste spädbarn vara minst 12 månader gamla från första dagen. Kryssningar med 3 eller fler dagar till havs i rad kräver också att spädbarnet är minst 12 månader på avresedagen.
Observera att gäster som reser med ett spädbarn som inte uppfyller spädbarnspolicyn kommer att nekas ombordstigning. Ingen återbetalning eller annan kompensation kommer att ges av rederiet till den minderåriga eller övriga medresenärer vid nekad ombordstigning.
Vad händer om jag blir sjuk ombord?
Alla fartyg har ett välutrustat medicinskt center som leds av en läkare och medicinsk personal. Centerets öppettider står i det dagliga programmet som du får ombord. Vid nödsituationer finns ett telefonnummer du kan ringa dygnet runt. Förutom vid akuta nödsituationer tillkommer en avgift för medicinska tjänster. Information om priser finns tillgänglig ombord.
Du måste alltså själv betala för användning av fartygets medicinska tjänster, och det rekommenderas därför att du tecknar en tillräcklig sjuk-/reseförsäkring. Skulle olyckan vara framme bör du också spara alla kvitton, då försäkringsbolagen kräver dokumentation vid ett eventuellt försäkringsärende.
Observera att läkartjänsten är reglerad enligt amerikansk lag, vilket innebär att prissättningen för läkarbesök, undersökningar, mediciner och utrustning baseras på dessa regler. Priserna kan därför inte jämföras med vad man är van vid hemifrån. Läkarstationen erbjuder åksjuketabletter mot betalning.
Vilka alternativ finns det för gäster med särskilda behov?
Det är nödvändigt att du är i medicinskt och fysiskt skick för att resa och att du säkerställer att din resa inte utgör någon risk för dig själv eller andra passagerare. Du ska skriftligen informera MyPlanet om eventuella medicinska eller fysiska tillstånd som kan kräva särskild behandling eller vård under resan, antingen vid bokningstillfället eller så snart som möjligt om tillståndet uppstår efter bokningen.
Gäster med funktionsnedsättningar eller medicinska tillstånd måste kunna klara sig själva eller ha med sig någon som kan ge all nödvändig hjälp. Rederiet förbehåller sig rätten att neka en person om det bedöms att denne inte är fysiskt eller mentalt i skick att resa, eller om personen kräver mer vård än vad en medföljande person eller rederiet rimligen kan erbjuda.
På varje fartyg finns särskilda hytter anpassade för gäster med funktionsnedsättningar. Dessa hytter har extra golvyta för rullstolar och andra hjälpmedel. Passagerare som tar med sig egen rullstol bör kontakta MyPlanet för att säkerställa att en lämplig hytt finns tillgänglig vid bokningstillfället.
Om medicinsk utrustning behövs, ska detta meddelas vid bokningen eller inom rimlig tid före kryssningens start, så att Royal Caribbean kan avgöra om utrustningen kan transporteras säkert. Det är passagerarens ansvar att säkerställa att utrustningen är i gott skick och att de själva kan hantera den.
De flesta landutflykter är anpassade för gäster med funktionsnedsättningar, men det rekommenderas att man går igenom utflyktsprogrammet, som finns tillgängligt på Excursion Office ombord.
Gäster som använder rullstol bör ta med sin egen, eftersom det kan förekomma begränsad tillgänglighet på vissa platser. Specifika situationer, såsom användning av så kallade ”tenderbåtar” för att ta sig i land, kan förhindra rullstolsanvändare från att gå i land i vissa hamnar.
Gravida kan resa fram till och med vecka 23. Alla gravida måste kunna visa upp ett läkarintyg som bekräftar att både mamman och barnet är friska och att det är säkert att delta i kryssningen.
Kan jag nekas ombordstigning?
Fartygets ledning kan fatta beslut om att neka enskilda personer ombordstigning. Detta kan ske i situationer där det finns risk för din egen och/eller andra gästers säkerhet. Anledningar till detta kan till exempel vara sjukdom med hög smittorisk, opassande beteende, avsaknad av giltiga resehandlingar samt andra omständigheter som gör det olämpligt att resa.
Ni kan läsa mer om Royal Caribbeans Guest Conduct Policy på deras hemsida eller i Guest Services Directory som finns i hytten ombord på fartyget. Denna kan även fås på begäran i receptionen.
Vilka är säkerhetsrutinerna?
En kryssning är inte bara ett av de mest avkopplande sätten att se världen på – det är också ett av de tryggaste. Det beror på att varje fartyg byggs, utrustas och drivs i enlighet med de strikta kraven i den internationella sjöfartskonventionen, känd som SOLAS-konventionen, som utvecklats av Internationella sjöfartsorganisationen. Därför måste alla kryssningsfartyg genomgå regelbundna kontroller av livbåtar, livflottar och liknande.
Efter incheckning och ombordstigning måste alla gäster delta i den obligatoriska säkerhetsövningen. Syftet är att alla ska bli bekanta med rutinerna om en nödsituation skulle uppstå.
Riktlinjerna enligt International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS) kräver att en säkerhetsövning hålls senast 24 timmar efter att fartyget lämnat avresehamnen.
Det finns tre steg som ska genomföras vid den obligatoriska säkerhetsövningen. De två första stegen kan genomföras i Royal Caribbeans app eller via din hytt-tv innan du besöker din tilldelade uppsamlingsstation vid angiven tidpunkt.
- Titta på instruktionsfilmen om flytvästen.
- Lyssna på nödsignalen.
- Besök din uppsamlingsstation, som anges i appen eller på ditt Seapass-kort. En besättningsmedlem kommer att bekräfta att du har genomfört de två första stegen och avsluta din övning, eller hjälpa dig att genomföra alla stegen.
Meddelanden och information till gästerna ges antingen på engelska eller det officiella språket ombord. När det finns många gäster ombord som inte talar engelska, ges meddelandena även på andra större språk. På vissa kryssningar annonseras det först på det lokala språket, följt av engelska.
Fick du inte svar på din fråga?
Kontakta då din resekonsult på MyPlanet så ska vi göra vad vi kan för att ge dig svar.